Boksen

De lessen zijn gericht op techniek, coördinatie en conditie. Maximaal 16 deelnemers per les zorgt voor de ideale samenstelling om beter te leren boksen. De voordelen van boksen zijn dat je zelfvertrouwen groeit en algehele fitheid verbetert.

Bokshandschoenen zijn te leen, echter wij raden aan deze aan te schaffen. Er kan op blote voeten getraind worden of op uitsluitend (binnen)boksschoenen.

 
De Bokslessen worden gegeven door:

Bekijk het rooster     Meld je aan!

Braziliaans Jiu Jitsu

Een van de snelst groeiende verdedigingssporten ter wereld. Een vorm van grondgevecht waarbij het passeren van je tegenstander door middel van techniek, inzicht en tactiek van belang zijn. Klemmen en verwurgingen op een zeer gecontroleerde wijze worden aangeleerd en uitgevoerd. Deze sport wordt beoefend in een BJJ-Gi.

BJJ-Gi (pak) is te leen voor de proeflessen. De lessen duren 90 minuten.

De Brazilian Jiu Jitsu lessen worden gegeven door:

Bekijk het rooster     Meld je aan!

Braziliaans Jiu Jitsu - Teens

Van oorsprong is Braziliaans Jiu Jitsu (BJJ) een vechtsport en daarmee gericht op zelfverdediging en dat is het nog steeds, maar BJJ is meer dan dat. BJJ is daarnaast een uiterst effectieve manier om je lichaam op een goede manier in beweging te houden en houdt je fit. Niet voor niets doen bijvoorbeeld veel pro-surfers aan BJJ als aanvullende training om hun surfen te verbeteren. 

Bij BJJ-trainingen, waarin grondtechnieken en bewegingen worden aangeleerd en ook wordt ‘gespard’, draait het net als bij Judo niet alleen om technieken maar ook om respect voor jezelf en elkaar. BJJ stimuleert het zelfvertrouwen en leert je veel over jezelf en anderen. Het helpt je iedere dag een betere en fittere versie van jezelf te worden en uitermate geschikt voor alle leeftijden.

BJJ-Gi (pak) is te leen voor de proeflessen. De lessen duren 60 minuten.

De Brazilian Jiu Jitsu lessen worden gegeven door:

  • Sanne
  • Niels

Bekijk het rooster     Meld je aan!

Grappling

Bij deze vorm van “worstelen” is het van belang dat je zowel staand als op de grond jezelf door middel van snelheid, behendigheid, inzicht en techniek leert verdedigen en aanvallen. Deze sport wordt beoefend in een T-shirt en shorts.

De lessen duren 90 minuten.

De Grappling lessen worden gegeven door:

Bekijk het rooster     Meld je aan!

Functional Training

Functional Training is een manier van sporten die o.a. gewichtheffen, atletiek en gymnastiek combineert in één trainingsvorm. Gedurende de training worden functionele bewegingen op een gevarieerde manier in een (relatief) hoge intensiteit zo snel mogelijk uitgevoerd.

Het Functional Training programma is samengesteld om fitter te worden, zonder de nadruk te leggen op één bepaalde oefening. Het programma is ontworpen om je lichaam voor te bereiden voor elke sport, beweging of andere lichamelijke activiteit. Het programma van Five21 is dusdanig opgesteld dat dit maar liefst acht verschillende categorieën van fysieke fitheid beïnvloedt: uithoudingsvermogen, kracht, flexibiliteit, snelheid, behendigheid, hart en longen uithoudingsvermogen, coördinatie en balans.

De lessen zijn geschikt voor zowel beginnende als gevorderde (kracht)sporters. Het is echter altijd van belang dat dit onder begeleiding wordt gedaan van een goede coach, die techniek hoog in het vaandel heeft staan. Een coach kan de sport maken of schaden en daarom is kwaliteit extreem belangrijk.

De 'Functional Training' lessen worden gegeven door:

Bekijk het rooster     Meld je aan!

Basics Functional Training

Leden die nog geen kennis hebben met ons of met een vergelijkbare sport starten met de Basics lessen. In de Basics leer je meer in contact te komen met je eigen lichaam, hoe omgaan met losse gewichten zowel als de halterstang, en verschillende andere bodyweight en turnoefeningen. De Basics lessen zijn in eerste instantie om je te leren ‘bewegen’ op een veilige manier, om kennis te maken met de coaches, de gym en de unieke sfeer dat maakt Five21 erg uitnodigend. 

Basics lessen worden gegeven in Functional Training, in Weightlifting (gewichtheffen) en in Brazilian Jiu Jitsu (BJJ). 

Wij willen je graag helpen om het beste uit jezelf te halen. Onafhankelijk van jouw leeftijd, achtergrond, beperkingen en doelstellingen. 

Lijkt het je leuk om een proefles te doen? Laat het ons weten, je zult blij verrast zijn!

De 'Functional Training' lessen worden gegeven door:

Bekijk het rooster     Meld je aan!

Basics Weightlifting

Weightlifting wint steeds meer populariteit binnen de fitnessbranche

Gewichtheffen is een sport die al decennia lang bestaat en een groot onderdeel is van onze Functional Trainingen. 

Het verplaatsen van gewicht met een juiste techniek vanuit een correcte houding waar timing, snelheid en explosiviteit een grote rol spelen. 

In deze lessen worden de Clean & Jerk en de Snatch uitgelegd en doorgenomen. 

De groep bestaat uit niet meer dan 4 deelnemers, zodat er veel aandacht besteed kan worden de aan " individuele"  techniek.

De 'Functional Training' lessen worden gegeven door:

Bekijk het rooster     Meld je aan!

Functional Training voor Kids

Functional Training voor Kids is een programma speciaal ontwikkeld voor kinderen. Dit programma biedt kinderen verschillende elementen van turnen, conditie-, krachttraining en andere lichaamsgewicht oefeningen. Het doel is om kinderen sneller, sterker, fitter en vaardiger te maken op een leuke en speelse manier.

Binnen dit programma komen de kinderen op een speelse manier in aanraking met sportiviteit, teamwork, luistervaardigheid, zelfdiscipline en omgangsvormen. Binnen dit programma wordt er gewerkt met het MCI principe:

  • Mechanica: het aanleren van de juiste manier van bewegen,
  • Continuïteit: het herhaaldelijk uitvoeren van deze juiste manier van bewegen,
  • Intensiteit: bij het goed en snel(ler) bewegen, de intensiteit opvoeren d.m.v. gewichten.

Tijdens de Kids lessen staat plezier in bewegen voorop, kinderen kunnen altijd overal aan meedoen.

Voordelen:

  • Gezond lichaam en geest
  • Sterke spieren en botten
  • Minder kans op overgewicht
  • Zelfverzekerdheid

De 'Functional Training voor Kids' lessen worden gegeven door:

Bekijk het rooster     Meld je aan!

Olympisch Gewichtheffen

Een sport die meer bekendheid heeft gekregen dankzij CrossFit. Denk hierbij aan de Snatch en de Clean & Jerk. Twee zeer technische bewegingen met een stang en schijven. Er zijn drie lessen per week gewijd aan Olympisch Gewichtheffen, met als uitgangspunt verbetering in techniek te behalen.

Olympisch Gewichtheffen wordt gegeven door:

Bekijk het rooster     Meld je aan!

Acro Yoga

Acro-Yoga is een combinatie van yoga en acrobatiek. Acro-Yoga is niet alleen erg rustgevend, het is ook een ideale manier om je balans te verbeteren en om eventuele stress kwijt te raken. Het wordt vaak beoefend door recreatieve individuen, in kleine groepen. Altijd is er iemand die is de Base, iemand die is de Flyer, en vaak iemand die is de Spotter. Alle 3 deelnemers hebben een bepaalde taak om zo veilig mogelijk een opdracht met elkaar uit te oefenen, bijvoorbeeld de Front Bird. 

Acro-Yoga wordt elke zondag van 11 - 12 uur gegeven bij Five21 door onze eigen coach Alejandra Zabala. 

Lijkt het je leuk om een proefles te doen? Laat het ons weten, de groep zullen je van harte welkommen!

Olympisch Gewichtheffen wordt gegeven door:

Bekijk het rooster     Meld je aan!

Personal Training

Wat is nu precies de toegevoegde waarde van een Personal Trainer? Voor wie kunnen persoonlijke trainingssessies geschikt zijn?

Vaak worden Personal Trainers ingehuurd om sneller vordering te maken op gebied van fysiek- of voedings- vlak. Voor dezelfde redenen worden trainers of (life)coaches ingehuurd op persoonlijk of carrière vlak. Men wil sneller doelen bereiken dan ze (soms) zelf zouden kunnen.

Ook voor wie is Personal Training geschikt?

  • iemand met specifieke blessures,
  • iemand met bewegingsbeperking, 
  • iemand die specifiek wil leren boksen,
  • iemand die weightlifting of bepaalde aspecten van CrossFit beter wil leren,
  • iemand die hulp nodig heeft met time management en motivatie.

Personal Training wordt gegeven door:

Meld je aan!

Zwanger

Sporten tijdens de zwangerschap en na de bevalling

Veel vrouwen willen gedurende de zwangerschap blijven sporten en na de bevalling zo snel mogelijk weer fit zijn. Een zwangerschap en bevalling vragen echter heel wat van het lichaam. Het is dan ook verstandig om voldoende rust te nemen en het sporten tijdens en na de zwangerschap verantwoord aan te pakken.

Five21 biedt in samenwerking met de Core Academy het ‘PowerMama trainingsprogramma’ aan. Dit programma is speciaal voor vrouwen die willen sporten tijdens de zwangerschap en/of na de bevalling.

Waarom deelnemen aan PowerMama trainingsprogramma?

Als je tijdens je zwangerschap of na je bevalling wilt sporten en niet weet waar je rekening mee moet houden, kunnen er blijvende lichamelijke klachten ontstaan. Gemiddeld één op de vier volwassen vrouwen heeft last van klachten aan de bekkenbodem zoals ongewild urineverlies tijdens inspanning en drie op de tien vrouwen houdt na de eerste zwangerschap een lichte diastase (wijking van de buikspieren). Bij meerdere zwangerschappen neemt de kans op een diastase toe. Een verzakking of prolaps is ook een nare klacht die kan ontstaan door verkeerd trainen. 

Om dit te voorkomen hebben de buikspieren en bekkenbodemspieren tijdens en na de zwangerschap extra aandacht nodig. Als buikspieren na de bevalling nog niet hersteld zijn of bekkenbodemspieren nog niet sterk genoeg zijn, is het van belang daar éérst aan te werken. Tijdens de trainingen van het Powermama Programma wordt hier door middel van verschillende oefeningen aandacht aan besteed.

 Het doel van de trainingen is om fit te blijven tijdens de zwangerschap en na de bevalling weer klaar te stomen om (weer) deel te nemen aan reguliere trainingsprogramma’s. Daarnaast laten we je kennismaken met Functional Training. Je hebt na afloop een goede basis opgebouwd op het gebied van kracht en uithoudingsvermogen en je weet waar je op moeten letten tijdens het sporten. Zo beheers je een goede ademhaling, co-contractie spierkorset en heb je een goed bewegingspatroon.

Wat houdt het PowerMama trainingsprogramma in?

Het trainingsprogramma richt zich op het opbouwen van kracht en uithoudingsvermogen. Er wordt gestart met uitleg over houding, diastase en bewegingspatronen. Ook wordt de zwangerschap, bevalling en de gevolgen die je daarvan kunt ondervinden besproken. Er wordt gekeken wat jouw sterke en zwakke kanten zijn en waar meer aandacht aan kan worden geven.

Tijdens de trainingen wordt er gewerkt aan een sterke core, het versterken van grote spiergroepen en de bekkenbodemspieren. Dit alles door middel van functionele bewegingen. Ook worden er regelmatig oefeningen gebruikt vanuit CrossFit/Functional Trainen zoals de air squat, front squat, shoulder press en deadlift. 

Het PowerMama Programma is samengesteld door de Core Academy en is afgestemd met een verloskundige en een bekkenfysiotherapeut. De trainingen worden gegeven door een vrouwelijke gecertificeerde personal trainer die gespecialiseerd is in sporten tijdens en na de zwangerschap.

Voor wie is het PowerMama trainingsprogramma?

Het PowerMama programma is voor vrouwen die zwanger zijn, recent zijn bevallen en voor vrouwen die tot twee jaar na de bevalling het sporten willen oppakken. Bij een vaginale bevalling zonder complicaties kun je in principe na 6 weken al beginnen met sporten. Bij een keizersnede is dit meestal 8 tot 10 weken. Vrouwen die al aan Functional Training doen of al enige tijd sporten, maar klachten ervaren aan buik, rug, bekken of bekkenbodem, zijn ook welkom om mee te doen.

Wanneer?

De cursus duurt 8 weken en wordt elke zondag gegeven van 11:00 uur – 12:00 uur. De eerstvolgende cursus start op zondag 18 augustus 2019.

Waar?

De trainingen worden gegeven door Paola bij Five21 op de Pieter Goedkoopweg 42 in Haarlem.

Investering?

Voor deze cursus betaal je € 140 voor 8 lessen.

Aanmelden

Aanmelden voor de cursus kan via deze link, of stuur ons een mailtje en we sturen je het juiste informatie. Nadat je een persoonlijk account hebt aangemaakt kun je de cursus online betalen met een PowerMama Rittenkaart. Er is een beperkt aantal plekken beschikbaar voor deze cursus.

Vragen

Voor vragen of meer informatie over de cursus kan je contact opnemen via powermamahaarlem@gmail.com

Meld je aan!